danielsjakt

Alla inlägg under juli 2012

Av Daniel Hjort - 13 juli 2012 15:20

 

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge sägs det?


Då jag inte hunnit få min film hemskickad än, så va jag tvungen att låna den av Anton=) Kunde inte vänta på att få se filmen=) Haha


Och Mikael har lyckats åter igen med en kanon film.!! Jag har sett trailern HUR många gånger som helst, och jag bled inte besviken när jag fick se helheten=)

Kan man bli mer sugen på jakt efter att sett den??

Nä jag tro inte det?

Nu är den säsongen snart här, vipps och sommarn är över ÄNTLIGEN!!


 

Har du inte redan köpt filmen så rekomenderar jag den starkt..!

Finns ju som sagt att beställa på www.jaktwebben.com

Jag slänger in trailern en gång till för er som inte sett den=)



Av Daniel Hjort - 12 juli 2012 12:24

Jag ha ju haft massa med olika grupper på en av mina åtlar, men efter förra fredagen så ha alla försvunnit? INte haft en enda gris där nere nu på snart en vecka? Någon som har samma "problem" och vat va de kan bero på? Eller är det bara så att dom har gett sig av för att  gå i säden ist? Bli inte klok på detta? Ser ju inte ut som dom har varit nått i havren heller direkt? Dom kanske kommer snart? Jag har ju sett en del ute på vallarna, men dom två senaste kvällarna har de vatt extremt tomt och grisarna lyser med sin frånvar!!!


Aja de återstå att se, nu ha jag su semeter from imån och två veckor framår och då bli de jakt 16 dagar i streck=) HUr bra låter inte det då??


 

Så har har de typ sett ut i en vecka nu=(

Av Daniel Hjort - 10 juli 2012 13:19

Kolla in länken..! Detta är ju läjligt, ska man bli utsatt för sånt här för att m,an inte delar samma åsikt med alla??


http://www.bt.se/nyheter/boras/jagare-hangs-ut-pa-natet(3347138).gm

Av Daniel Hjort - 9 juli 2012 17:38

Denna långa och nu mera utbredda debatt har väll ingen gått miste om? Jag vill lägga ut frågan till så många som möjligt.

Är du för eller emot vargen? Varför borde den finnas/Inte finnas?

Själv är jag emot varg trots att det inte finns några här omkring där jag bor, det ha ju kommit strövargar ibland, me ingen som stannar en längre tid?

Efter att ha läst väldigt mycket om vargattacker i sverige och resten av världen har jag bildat min uppfattning därigenom.!

Tycker att det är hemskt vad en vargflock kan ställa till med på ens jaktmark tillexempel?


Bönder får inte ha sina boskap, höns, får, hästar etc, ifred.  Samerna får inte ha sina renar ifred, och framför allt kan inte jakten med hund genomföras som man vill att den ska fungera?


Jag menar, vem vill inte kunna släppa sin hund utan att oroa sig för vad som händer om vargarna få tag på dem?


Så som sagt skulle vilja veta vad just DU tycker om vargen.??

Alltid intressant att höra andras åsikter?

 

 


 


Bilderna talar för sig själva.!!

 

Av Daniel Hjort - 8 juli 2012 18:34

Denna bild hittade jag på en av grupperna på facebook.! Det gör mig riktigt förbannad. Ska denna så kallade jaktform få fortsätta?? Helt sjukt!!! Det gör ont i mig av att se bilden, Kan man inte jaga på ett humant sätt så kan man fan låta bli jakten..!!!  

Av Daniel Hjort - 7 juli 2012 14:16

Var ju som sagt ute med Andreas o jagade gris inatt.! De va lugnt fram tills kl 12 då de kom en mindre galt och gick ut på de nysådda.! Jag skkjöt mot grisen och han föll ihop på platsen, Lyckat tänkte jag=) men 2 minuter senare reser sig grisen och springer därifrån, då skjöt jag ytterligare ett skott mot honom, men de verkade vara bom.!
 
Vi gick efter han en liten bit och hörde hur han rummlade runt inne i gallringen 50 meter framför oss.!
Jag hämtade Axa och tänkte att de här bli ju bra träning för henne, vi tyckte ju att grisen la sig inne i gallringen, och vi började gå efter den.
Hann inte mer än in i gallringen och vi hör hur grisen reser sig, vi fortsätter spåra en bit, då de va mycket blod på vissa ställen så tänkte jag att han lever nog inte så länge till, så jag släppte Axa efter han, och hon började skälla en bit ifrån oss..
Men tyvärr så är hon ju fortfarande väldigt osäker så det verkade som hon stod en bit ifrån o skällde. Då vi inte kunde se någon gris, hörde vi han igen när han gav sig iväg för andra gången. Axa hände efter och det stannade upp igen och hon fortsatte skälla!
En bit bort så hittade vi en sårlega till i ett dike..! Då hade vi gått 600 meter efter den. Jag bestämde mig för att avsluta där och försöka få tag på en riktig spårhund, sagt och gjort, ringde Richard och han fixade dit två killar från vetlanda (Jesper och Ante) med Duktiga hundar. kl 10 nu idag ringde Ante och sa att dom skjutit ihjäl grisen typ 500 meter ifrån där jag avslutade med axa..!
 
Skönt när de slutr bra iaf, och tusen tack till er för att ni ställde upp o fixade till efter att jag klantat till de..!!
 
Smällen satt mitt i buken på grisen, förvånar mig fortfarande lite att han levde 10 timmar efter skottet.!!
Men det är ju så med jakt, ALLT kan hända, tyvärr så är det ju många som inte ens ringer efter eftersökshjälp utan säger att de bara va snuddträffar etc.!! Så vi ha som regel att ALLTID gå med hund efter dom oavsett om vi hittat blod eller inte, de gäller ju att vara på den säkra sidan..!!
 
Nu få ja tacka för mig, är mer död än levande efter denna natt..! Så få bli sängen några timmar innan jag och Anton åker ut ikväll=)
 
Ha de=)
 
 
Här har vi grisen.!!

Av Daniel Hjort - 6 juli 2012 18:58

Igår va de ju inte meningen att jag skulle jagat egentligen, men framåt 22 tiden ville jag o simone ut på en "rådjursrunda"!! Sagt o gjort, vi åkte ut till vetlandas skogar o gled runt lite, kollade till åtlarna, där har de vart lika mycket gris som vanligt. jag hade ju givetvis med mig bössan, man vet ju aldrig va som händer=)


precis innan vi skulle hem ville jag bara gå upp bakom husen på en gård där ute o kolla om de fanns några grisar framme? Dom brukar hålla till på dom åkrarna=) Och mycket riktigt så såg jag en riktigt stor sugga, och tre mellan grisar, varav en av de små hade en kulting med sig, kunde inte direkt se om de va kultingar med dom andra, då mörkret hade börjat lägga sig, och de va ju ett ganska långt håll.. Men jag bestämde mig för att skjuta den minsta som var närmst berget jag satt på.. skottet gick och grisarna satte fart, min första tanke va BOM..! Jag gick ner till gården igen och körde en bit upp på en väg där den påskjutna grisen sprang åt, kommer ur bilen och få se 10-12 småkultingar stå o stirra på mig, Min första bild i huvudet som kom upp var att jag skjutit en sugga, helvete med tänkte jag..!

Grisen jag hade skjutit på hade bara sprungit c:a 40 meter och till min stora glädje låg en gylta där..! Kunde då släppa de här med att de var en sugga..! Pusst..!


Ikväll är väll tanken att jag och Andreas ska ut igen, har fått lite till mark att jaga gris på, så vi ska strax ge oss iväg så vi hinner kolla läget lite innan natten kommer=)


Här är bilden från igår=)  

Av Daniel Hjort - 4 juli 2012 16:58

jaha då va de snart dags för bockjakten igen.! Kan väll inte påstå att de e nått jag ha gått o längtat efter, men de känns ju som en bra start på hösten och ett bra avslut på sommaren=) Har inte gått in för att kolla om de ens finns några bockar på markerna än? Klart man kollar när man är ute och har väll sett någon enstaka lite här o där..! De enda jag ser fram emot va de gäller den 16 Augusti är ju att vi ska jaga gris med hund för första gången för denna säsongen=) Henke kommer ju upp och ska vara med o jaga bock, då tar han även med sig Rex och Hero upp. så vi ska prova att jaga lite med dom, sen ska finaste Hero stanna hos mig i över en månad=) Kommer bli hur bra som helst, Henke behöver ju inte oroa sif gör att Hero bara kommer få sitta hemma, de bli ju jakt minst en gång i veckan iaf=) Wiiie=)  

Här har vi honom. Mr Hero=)

Ovido - Quiz & Flashcards